Paranoide Tom Cruise är i gott sällskap

SvD rapporterar att Tom Cruise har byggt ett skyddsrum för att undvika att bli attackerad av en alien, som tydligen befolkar hans paranoida världsbild. "Jaha" säger jag (efter att ha förfasats över artikeln, som verkligen (vad gäller innehåll och faktakoll) inte är annat än en Aftonbladetartikel insmugen i SvDs nätupplaga), sådan har idioti är väl inget nytt, eller ens specifikt för scientologer. Faktum är att paranioda vanföreställningar är ju något som har förföljt människan ända sedan hon uppfann, i kronologisk ordning: vapen, berusningsmedel och religion.

Och är Tom verkligen jättesjuk?

Jag menar, är det inte rimligare - utifrån det vi faktiskt lärt oss om världen (i motsats till det som någon har hallucinerat ihop för tusentals år sedan) - att vara rädd för utomjordlingar än för satan och helvetet? Tom Cruises paranoida vanföreställning har ju till viss del grund i vetenskap (alltså: universum och möjligheten till liv på andra platser än jorden), medan helvetet inte har grund i något annat än någon svamptuggande, psykotisk ökenmupp med för mycket fritid.

Om jag skulle bygga mig ett skyddsrum för att skydda mig mot det årliga "brinnande-bajs-regnet" skulle Sveriges läkarkår vara jäkligt ivriga på att skriva ut medicin åt mig, medan religiösa kommer undan som troende (vilket, gvietvis bara är samma sak som sinnessjuk) trots att de avstår från sex i rädsla för att en arg Gud ska slänga ner dem till en annan dimension - helvetet - där de ska bli troterade av en ännu argare och elakare djävul. Religiösa i alla länder, sök hjälp!

Tills dess ska jag bygga mig ett skyddsrum, inte för att skydda mig mot utomjordlingar, bajsregn eller ens kärnvapenkrig. Utan för att skydda mig mot religioner och dess utövare, för (jag är helt ärlig nu) det är faktiskt ni - och har har alltid varit ni - som är det största hotet mot människan, både som individ och kollektiv, både mot er själva och andra.

Over and out
/ne


Kommentarer
Postat av: olle

Du får ta och kolla upp vad sinnessjukdom verkligen är, så du vet det sedan och slipper spekulera.

Ang aliens...
Att det finns en möjlighet till liv på andra platser i universum är inte samma som att försvara sig mot rymdvarelsen med ett specifikt namn.

Nu får du ta och kamma dig.

2007-10-10 @ 16:38:49
Postat av: ne

Hej hopp, olle! Du menar förstås att jag har fel när jag kallar religiösa sinnessjuka. Jag håller uppenbarligen inte med om detta, men tar gärna en diskussion om det om du presenterar något form av resonemang! Du har sett och "tagit del av" mitt resonemang (som förstås, som det presenterades, är mer "klatschigt" än komplett), men själv har du inte lagt fram något.
/
Angående aliens ja... Vi kan väl vända lite på steken (som du hade formulerat som en fråga... och hum, svaret är något åt det här hållet: Precis! (jag har inte skrivit annat)): att det skulle kunna finnas en gudomlig makt är inte samma sak som att tillbe och rätta sig efter en specifik Gud.
/
Mitt hår är för kort för att behöva kammas. Vad säger det dig (såhär i metaforernas rike)? ;)
/
Återkom gärna när du är sugen på att, inte bara tycka, argumentera för dina åsikter. Tillivippen!

2007-10-10 @ 17:53:11
URL: http://titel.blogg.se/
Postat av: Pop

De som pratar med gud är man inte sinnessjuka bara grundlurade. Däremot är de som tror att gud pratar med dem sinnessjuka.
Det är en skillnad på att vara korkad och ha vanföreställningar.

2007-10-11 @ 12:32:35
URL: http://xpopx.b-s.se
Postat av: ne

Pop: Jag menar att det inte är så stor skillnad på att agera utifrån vad man tror att en gud (som man uppenbarligen ahr en mycket avancerad föreställning av) vill och att tro att denne gud talar till en.
/
Och ja, det är en skillnad i att vara korkad och att ha vanföreställningar. Det finns förstås massor av intelligenta religiösa människor, som likt förbannat har vanföreställningar (precis som det finns intelligenta ateister som är psykotiska, givetvis).
/
Och att psykosen kommer utifrån gör väl ingen skillnad. Massivt bruk av halluciena droger brukar kunna utynna i psykiska störningar (inte minst paranoida sådana), det är ungefär samma sak som med religion.

2007-10-11 @ 14:53:20
URL: http://titel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0