"fascism!"

Ovan har vi ett nästan helt innehållslöst begrepp, nästan lika tomt som formord som "på", "av" och "till". Lik förbannat används det flitigt - nej det sprids som dynga - i diskussioner och debatter. Inte minst åt vänster i den politiska skalan, men kanske framförallt bland stjärnögda anarkister är det poppis. Vi får inte heller glömma att det givetvis också används av personer utan medveten politisk hemvist, eller instinkt (detta kan ju förståss vara sant även om de har en politisk hemvist, antar jag).

Här nämns "fascism!" nästan slentrianmässigt (mot slutet av inlägget), som en given del i vad jag antar ska vara politiskt vokabulär. Och här oroar sig någon för att "fascismen!" närmar sig med stormsteg. Och där är "fascism!" att införa ordningsbetyg i skolan (som skribenten i fråga går på...).

Here's a fucking newsflash: när ni skriver/säger "fascism!" så betyder betyder det ingenting. När ni skriver "fascism!" skulle ni lika gärna kunna skriva "bajs!". Det är antagligen det mest subjektiva begrepp som finns i den politiska vokabulären.

Fascist är, så till vida vi inte talar om medlemmar i Mussolinis fascistparti, utan tvekan ett subjektivt begrepp. Yttrar någon värderande åsikter om olika människor kan man vara säker på att någon tomte ropar: "Fascist!", någon annan kallar det "fascism!" att ta ut TV-licenspengar, och någon tycker att det är "fascism!" att inte vilja ha öppna gränser för flyktingar.

Begreppet är urvattnat och missbrukat till den milda grad att det egentligen inte betyder något annat än ett avståndstagande från det vi kallar "fascism!".

Eftersom "det här är fascism!" egentligen bara betyder "det här gillar jag inte", är också nyttjandet av "fascism!" ett utmärkt sätt för folk (sådana muppar som ligger bakom bloggarna ovan, till exempel) att kumma undan med att inte förklara och inte argumentera för varför något är "fel". Det räcker ju så gott att skrika "FASCISM!"!

/ne


Kommentarer
Postat av: Andreas

Fast definitionen av fascism är väl att man vill ha ett totalitariärt samhälle? Jag tyckte inte min använding var så felaktig eftersom jag avsåg hennes sätt att censurera avvikande åsikter, vilket ju sker i ett totalitariärt samhälle.
Tack för kommentar btw.

2007-09-24 @ 19:47:16
URL: http://cynism.blogg.se/
Postat av: ne

Hej, Andreas. Det stämmer ju att fascismen är en är en totalitär ideologi, men däremed inte sagt att fascism är ekvivalent med totalitarism. I ideologin fascism ligger så mycket mer än bara förtryck. Så även om du är mer rätt ute än exvis killen som kallade ordningsbetyg för "fascism" har du fortfarande fel. Men om totalitarism är det du är ute efter kan du ju lika gärna använda exempelvis "nazism" eller "stalinism". Jag menar alltså att det alltid är fel att nyttja historiskt laddade ettiketter om man faktiskt inte syftar på vad de verkligen betyder.

2007-09-24 @ 20:47:31
URL: http://titel.blogg.se
Postat av: Andreas

Wikipedia och du är inte överrens. Eller så har jag missat något.
"The original meaning of the word as described by Mussolini [...] was a society in which the ideology of the state had influence, if not power, over most of its citizens". - Wikipedia
Är inte det korrekt? Isf tycker jag min användning av ordet inte var felaktig. Eller får man bara kalla Mussolini för fascist?

2007-09-25 @ 19:50:32
URL: http://cynism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0