Gud älskar mig!

http://www.gudalskardig.com/, visst är det fantastiskt? Länken var en av de finfina google-annonserna som medföljer snåla bloggare på blogg.se. Men det kanske inte är så fantastiskt, "obehagligt" är ordet som kommer till mig, lite av en ryggradsreflex (jag är på gränsen till att utveckla en allergi mot religion, och då bör det också nämnas att jag inte är allergisk mot något annat (pollen, katter, mjölk, etc), övermänniska som man är).

Men visst har religion och gudsbegreppet med kärlek att göra, på ett sjukt och vridet sätt. På samma sätt som underkastelse och självförnekelse har med kärlek att göra.

På sidan (gudälskardigochdigochdigmeninteerförståsseraotrognajävlar.com) finns ett förslag på en bön som upphovsmännen (Campus Crusade och Jesus International (argh, samtdidigt som jag hånler känner jag hur det kryper som maskar innanför huden på mig)) hoppas på att alla som åser deras fem-steg-till-frälsning skall försjunka i. Redan andra meningen säger det uppenbara: "Jag har gått min egen väg och har syndat mot Dig."

Tänds det några varningslampor? Ja, religion är inget annat än självutplåning.

Vad ska man säga? Gud älskar mig, men jag älskar inte Gud. faktum är att jag tycker att det vore önskvärt om hans begränsande (för det är vad Gud är: "begränsingar", oavsett om han existerar eller inte) existens inte existerade (vilket jag ju inte vet om han gör, jag är agnostiker i min inställning till frågan om eventuella Guds existens, och anti-teist i min inställning till Guds existens som sådan).

Gud är en negation av frihet, allt annat är nyspråksomskrivningar.

/ne

PS. Vill passa på och tipsa om Pat Condell på YouTube: http://www.youtube.com/user/patcondell, som - så att säga - sparkar lite stjärt med religion. DS.

Kommentarer
Postat av: Olle

Nu har jag kollat lite i din blogg.
Det ser ut som att du är en trångsynt och stel person. Inte mycket öppet sinne där inte.
Vet egentligen inte ens varför jag skriver detta, du kommer självklart att omedelbart avfärda det.

Lycka till iaf, och hoppas sarkasmerna hjälper dig hantera bitterheten, som det heter :-)

2007-10-10 @ 16:54:26
Postat av: ne

Hej Olle! Vad kul att du har "kollat lite", men vad tråkigt att du får uppfattningen att jag är "trångsynt" och "stel". Jag undrar ju varför, då jag ser mig själv som en vidsynt människa (och det är just därför religion, som på alla sätt och vis är motsatsen till vidsynthet, irreterar mig så mycket)?
/
Du talar om "öppet sinne", är det något du tillskriver religioner och dess utövare? Historien håller inte med dig i sådana fall. Observera också, i inlägget ovan, att jag betraktar mig som agnostiker. Visst kan det finnas en Gud/gudomlighet/högre makt/etc, men ärligt talat: det är ju inte samma sak som att vara religiös. Religiösa har väl inte på något sätt ett "öppet sinne", dogmatik baserad på tro är väl själva antitesen till "öppet sinne".
/
Och du, "bitterhet"? Att tro att sarkasm enbart är en kanal för "bitterhet" är väl inte speciellt vidsynt? ;)

2007-10-10 @ 17:21:48
URL: http://titel.blogg.se/
Postat av: Majken

Måste säga att jag till 100% gillar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-13 @ 22:16:53
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0