Fan vad glad jag är att jag inte är nationalist

Av någon anledning står de s.k. "högerextremisterna" på Serbiens sida [se Edit] gällande Kosovos varande som självständig stat eller inte. Det är inte bara lite frapperande, utan helt sjukt kul. Jag menar, det måste vara så svårt att försöka upprätthålla någon form av konsekvent världsbild som nationalist.

Som nationalist borde man rimligtvis önska att varje folk fick sitt eget land. Man borde avsky federationer och imperialism. Och dessutom: i det här fallet kan ju nationalisten hysa förhoppingar om att svenska kosovoalbaner "åker hem", det här ju halva poängen med ett folk = en nation, varje folk på sin plats. Men i det här fallet verkar inte alla kuggar sitta på plats i det nationalistiska kugghjulet. Nej, istället protesterar man mot Kosovos självständighet. Den svenska nationalismteatern ger: lyteskomik i from av en dum ideologi visar upp sin mest inkonsekventa och efterblivna sida!

Men varför? "De där jävla kosovoalbanerna är mer blattar än serberna"? "De är ju muslimer"? Hur rättfärdigas det här inom de nationalistiska leden?

Ja, jag är jävla glad att jag inte är nationalist. Inkonsekvenserna i den nationalistiska ideologin måste bli för tunga att bära. 


Edit: Det verkar som om jag får bakläxa här. Jag läste artkeln med för mycket förförståelse (som lätt blir till fördomar) och gjorde antaganden som inte stämde med artikeln. I SvDs artikel uttalas inte om SMR var där för att stödja eller motarbeta den serbiska demonstrationen, men det antyds att de var där för att starta bråk så det andra alternativet verkar vara det mest rimliga. Detta ändrar egentligen inte det ovanstående inlägget, förutom att det var ett jävligt dåligt exempel.  
 

Kommentarer
Postat av: Sofija

uhm , jag tror att du missuppfattat hela artikeln!

Läs den igen!

2008-03-01 @ 23:20:23
Postat av: X

Som Sofija säger, läs den igen. Alban-sossen Adrian har liksom du fått för sig att de var på väg för att stötta serberna - men i själva verket var det tvärtom.

Hoppas det inte tog så lång tid att skriva något som var smart sagt om det nu grundades i en sanning och inte ett totalt missförstånd.

2008-03-01 @ 23:59:44
Postat av: Alex

Verkar som om ND och Info14 står bakom serberna medan SMR är emot serberna? De är ju knappt eniga om någonting numera.

2008-03-02 @ 01:51:32
Postat av: Sofija

Jag som är serb, har tydligen bättre kunskaper i det svenska språket.....rekommenderar att du läser denna artikel som , är mer lättläst! Då kanske du förstår !Detta du gör nu, med ditt inlägg, är att du rider på denna våg av propaganda mot serberna.Du sprider en massa lögner. En offentlig ursäkt kräver jag samt andra som du kränkt genom att koppla oss till nazister!!!!!!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=748018

2008-03-02 @ 09:59:04
Postat av: ne

Sofija: Så, så. Jag säger varken bu eller bä om Serbien och Kosovo, förutom att jag tar avstånd från nationalism (vilket ju kan tolkas till nackdel för båda parter). Nej, "idioterna" i det ovanstående är nazisterna.
/
Att du missuppfattade det är ett exempel på en liknande process som att jag missuppfattade artikeln från SvD. Vi närmade oss inte texterna så förutsättningslöst som möjligt. Och då blir det sådana här fel, och det är alltid pinsamt. ;)

2008-03-02 @ 10:04:58
URL: http://titel.blogg.se
Postat av: Sofija

"Detta ändrar egentligen inte det ovanstående inlägget, förutom att det var ett jävligt dåligt exempel".

Nämen, du är verkligen inte riktigt klok!!

2008-03-02 @ 10:20:17
Postat av: ne

:D. Varför är jag inte riktigt klok?

2008-03-02 @ 10:47:23
URL: http://titel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0